< HomePage | Снимки
<- Вторник, 9 Септември 2008 | Начална страница | Четвъртък, 11 Септември 2008 ->
Сряда, 10 Септември 2008

Повиках неволята на помощ и научих повече отколкото ми се ще да знам за българските банки. А желанията ми бяха толкова прости:

1. Искам да пазарувам с кредитна карта, където я приемат.
2. Искам където не приемат кредитна карта да плащам по банка.
3. Искам да мога да плащам в мрежата.
4. Искам да зная колко пари имам по сметките и колко ми остава до лимита на кредитната карта.
5. Искам да не ходя до банковите клонове.
6. Искам да мога да тегля парите си на банкомат.

Съвсем нормални желания за човек дето си е сложил главата в торбата и работи с банки. С какво разполагах:

- дебитна карта и сметка към нея, в която ми плащат заплатата;
- кредитна карта от друга банка;
- регистрация в epay;
- електронни банкирания и в двете банки;
- разни кредити за погасяване всеки месец;

На пръв поглед комбинацията от кредитна карта, електронно банкиране и фактът, че дадена сметка се захранва с пари би трябвало да е достатъчно, за да се покрият петте ми изисквания описани по-горе. За съжаление сме в България и тук банковите услуги са меко казано странни и затова се озовавах в следната ситуация. Следете внимателно при опита ми да си свърша работата с какво се сблъсквам:

1. Кредитната карта - ок, приемат я навсякъде за пазаруване, но в клона на банката не могат да ми кажат наличността и колко имам да внасям. До тези данни имам достъп през ел. банкирането и по телефона. Преживях го.

2. От кредитната карта не мога да превеждам пари през ел. банкирането. Логично е, няма търговец няма кой да поеме таксите. Преживях го, нали си имам сметка с дебитната карта (така си мисля...).

3. Сметката към дебитната карта е неизползваема защото, тъй като се води картова (тоест мога да тегля пари на банкомат), БОРИКА са заключили лимита ми и не мога да оперирам със сметката през ел.банкирането - при опит за превод на суми ми разправя, че имам недостатъчна наличност. Превод става през epay, но вземат безумна такса. Полза от ел.банкирането - мога да си виждам наличността.

4. Ефектът е, че и двете ел.банкирания могат да се ползват само за гледане на операции и наличности. Пари за превод нямам никакви, въпреки че имам пари и в двете "карти" и сметките към тях.

5. За да преведа на някой пари или трябва да го правя през скъпия epay или да ходя на каса, защото там като превеждам пари обновяват директно в системата на БОРИКА, което ел.банкирането не прави.

Единственото решение - отворих си НОВА сметка (разплащателна) като внимавах за таксите, които се дължат за нея. Поисках заплатата ми да се плаща в тази сметка. С този трик мога да си ползвам ел.банкирането за преводи по покриването на кредитите и да захранвам картовата сметка, за да мога да тегля на банкомат. Едновременно с това имам и достъп до парите, за да правя директни преводи когато купувам от места, които не приемат кредитна карта.

Всъщност цялата тази куца схема заради мързелите от БОРИКА, които вместо да направят в системата им да се отразяват промените по сметките в реално време, за по-лесно ти заключват лимита на картата и сметката до този лимит става неизползваема. Много хора се оплакват от тази идиотщина, но никой не ебава, защото банката има далавера да ти взема пари за допълнителна разплащателна сметка.

Пълна мизерия...

[ Коментари: 40 ]
Коментари

хм, позната ситуация. аз съм в почти същата ситуация и с различни банки съм пробвал различни методи.
1. В момента банката ми директно си щипва вноската по кредита от картовата ми сметка на определено число от месеца
2. преди това използвах картова сметка за заплатата в същата банка, от която ги превеждат. Резултатът е, че виждаш парите в ел. банкирането си известно време (около час) преди БОРИКА да ги види и да ги блокира:)

Написа gregory (www) на 11-Sep-2008 14:28


Да, много тъпо. ЦКБ, където е моята карта са решили проблема по следния начин: сметката ти е една, но разделена на две - едната част (колкото кажеш) е блокирана за БОРИКА, а останалото ти е свободно за използване.

Написа stan (www) на 11-Sep-2008 14:50


Скъпия epay??? На 0.80BGN им викаш скъпо???? Ти сериозно ли?

Написа SimonP (www) на 11-Sep-2008 14:55


Хъм, не знам какво значи, парите да са "заключени" от БОРИКА.
При мен ситуацията е следната имам си дебитна карта(към разплащателна сметка), превеждат си ми заплатата по нея, тегля си колкото пари си искам от банкомат (разбира се не над дневния лимит). Превеждам си пари по други сметки (мои, чужди, депозити и т.н.) от нея през електронното банкиране.
Имам си и кредитна карта (даже 2 по една сметка Maestro и Visa..някаква промоция уцелих) за която всеки месец си получавам известие по email-a колко дължа. Освен това чрез електронното банкиране също мога да следя статуса. Да превеждам пари от нея и по нея. Да плащам в интернет. Да плащам в магазини и т.н.
(btw банката е Allianz)

Написа iffi (www) на 11-Sep-2008 15:06


основния проблем мисля е точка 3.:)

И аз като iffi нямам проблем да си ги правя тез работи (банката е друга). Разковничето според мен се нарича собствен authority център на банката (на борика и ползват само инфраструктурата). гредата при мен е че с тази карта нямам epay (но пък имам друга epay-ска карта)

Написа july`s на 11-Sep-2008 15:14


@SimonP: А да не би да е евтино. Откъде на къде ще им давам почти лев за нищо работа?

@ifi: значи че ми показва наличността, обаче пише "locked". Ако обаче внеса над 4000 лв. в сметката (колкото е лимита на картата), горницата мога да си я ползвам.

Написа Георги Чорбаджийски (www) на 11-Sep-2008 15:15


Тоя проблем преди време го реших в мигриране на всичко към ДСК - дебитна, кредитна, виртуална кредитна (за плащане по интернет) и разплащателна сметка. Всичко това комбинирано в онлайн банкиране върши чудна работа. Тъй като ДСК имат собствена картова система проблемите на Борика ги няма. Единствения проблем е, че не можеш да си регистрираш картата в epay, но пък през онлайн банкирането можеш да си плащаш сметките.

Единствената сметка за която трябва да ходя на каса е интернет-а.

Написа Георги (www) на 11-Sep-2008 15:15


@july: точно по тази точка проблеми никога не съм имал :) Основният ми проблем е номер 5.

Написа Георги Чорбаджийски (www) на 11-Sep-2008 15:18


Много странно, не ми се е случвало да имам някакво ограничение да си ползвам парите.
Иначе превеждането на пари от една моя сметка към друга ми е безплатно, а към други хора, май е 40 ст.
И нямам проблем с ePay.

Написа iffi (www) на 11-Sep-2008 15:20


Всъщност коментарите, добре показват колко е "весела" ситуацията :) Или банката се спасява поединично или страдат с БОРИКА. А клиента ако трябва да работи с няколко банки (какъвто е моят случай) съвсем може да му стане зле. Пропуснах да кажа, че имам и карта от ОББ, които са със собствена система не-свързана с БОРИКА и там си имам съответно описаните проблеми (липса на epay, ползване само на банкомати на банката), но бях решил да ги пропусна, че трябваше да пиша още една торба обяснения.

Написа Георги Чорбаджийски (www) на 11-Sep-2008 15:21


Системата на Allianz Е свързана с БОРИКА, затова ми звучи толкова странно цялото нещо.

Написа iffi (www) на 11-Sep-2008 15:22


номер 3 от долния списък, за заключването към борика...

както и да е

иначе за собствената система, обвързана само с банкоматите на банките ми се струва тъпо:), а ако идеш в чужбина ко става?

@Георги за ходенето до касата, аз съм си направил epay-ска карта (иначе може и да им преведа пари на интерната, но после трябва да се декларирам че съм платил, да ме спрат по=погрешка:)

Написа july`s на 11-Sep-2008 15:36


На мен картовата сметка ми е в Пощенска и ето какво ми показва:

Салдо
50.00

Разполагаемост
0.00

Бл окирани
50.00

Дата
11.09.2008

Написа Георги Чорбаджийски (www) на 11-Sep-2008 15:37


Не че не е по темата моят случай, но е още по-нещастен.
Таткото на детето ми задължително получава заплатата си от мизерната работа в държавно учреждение на банкомат (ОББ). Два пъти за около половин година сметката му става 0.00 лв без да е ползвал други начини за теглене на суми, освен от банкомата.
Обикновено го разбираше от разпечатката на банкомата, когато проверява за превод на заплатата за последния месец.
След седмица разправии и разследвания от ОББ някак отново му захранваха сметката със заплатата...
На третото нулиране му издадоха нова карта за банково разплащане.
Категорично отказах да използвам тази система, за да ми изплащат детските като месечно подпомагане... Сега съм само на сметка (нямам избор освен ОББ)с такстата за обслужване и се редя на касата на банката за жалките (21-1,50) лева...
Блазе ни, братя българи!

Написа zelenkroki на 11-Sep-2008 15:41


Жоро, ами на мен банката ми взима за превод към друга сметка 0.60BGN, та за това ти казвам, че 0.80 на epay не са кой-знае колко много. Коментара ми изхожда от регулярните цени за междубанкови преводи на моята банка ;) Да казвам ли оная българска банка колко иска за превод??? :)

Написа SimonP (www) на 11-Sep-2008 16:07


@simon: В моята банка 0.30 между сметки (някои банки нямат такса) или 0.60 извън банката, що да плащам 0.80 като надценката от 0.20 не е за някаква по-така услуга, а заради мърлявата БОРИКА.

Написа Георги Чорбаджийски (www) на 11-Sep-2008 16:10


Адаш, ДСК, това е. От нещата, които изискваш, няма нещо, което да не поддържат идеално добре.

Написа Георги Пепелянков (www) на 11-Sep-2008 17:54


Трябва ти банка със собствен авторизационен център. Сега повечето от банките авторизират картовите транзакции чрез БОРИКА и на практика не знаят колко пари имаш по сметката си във всеки момент, защото са блокирали дневния ти лимит и справката на банкомат показва не реалната ти наличност, а само остатъка от лимита, който си задал на картата.

Написа пейо (www) на 11-Sep-2008 18:13


Аз пък имам(имах) карта към Прокредит, изтече по някое време, аз не съм вече в София, и я зарязах. Наскоро ми се наложи да ходя в Прокредит в Пловдив и се оказа че им дължа някви пари за такси по тази карта :) сметката ми беше на -7 лв или нещо от сорта ... а я зарязах с няколко лева вътре :).
Оказва се, че не ползвам изтекла карта, обаче някви сметки "за поддръжка" си текат по нея ... 2лв/месец или от сорта. И жената на гишето ми вика "ще си ги платите ли, за да я закрием" - викам "направо я закривайте, от мен пари няма да видите" тя вика ама не може така, ще продължат да си се трупат такси, трябва да я погасите.
Естествено, че не го направих, трябва да съм луд, баси нахалните банки :)

Написа Красимир Казаков на 11-Sep-2008 18:22


@peio: Дай идея за такава банка, само не ми казвай ПИБ :) Иначе банките с които работя в момента са Пощенска (не съм особено доволен), Булбанк (доволен съм), ОББ (доволен съм горе-долу).

@красимир: За съжаление ще ги платиш с лихвите ако ти потрябва кредит някъде. Не зная за задължения към банка като твоите дали могат да те запишат в кредитния регистър, но ако си там като неизправен длъжник, може да бъде доста неприятно.

Написа Георги Чорбаджийски (www) на 11-Sep-2008 18:42


доколкото си спомням и аз имах проблема с БОРИКА и блокираните пари и ги накарах, просто да ми блокират не цялата сметка а само 2К от нея. така остатъка остава достъпен за преводи.

Написа dark на 11-Sep-2008 19:07


Как успя да ги накараш? Доколкото ми известно те блокират лимита за седмицата, да не би просто да си си намалил лимита на 2к?

Написа Георги Чорбаджийски (www) на 11-Sep-2008 20:28


На времето когато използвах карта Борика си спомням, че два пъти на ден обхождаше сметката ми и си дърпаше (тъй нареченото блокиране) до 400 лева. Ако вечерта изтегля 20 лева, веднага лимита ми става 380. Сутринта като мине през мен ми изсмуква 20-те лева които съм изтеглил вечерта от сметката и лимита става отново 400 лева. Ако в сметката имам 1000 лева, то 400 си стоят постоянно в Борика, ако дам проверка на наличност през epay или банкомат ми даваше 400 лева. Спроед мен такава система е направена поради две причини:
1. Липса на online връзка между картовата система и банката при транзакция
2. Акумолация на пари в картовата система
Не съм се интересувал как работят тези картови системи. Не знам как стоят нещата и при Mastercard, но при внасяне на пари в сметката, в системата на MasterCard се отчитат към 19 часа вечерта. При изтегляне на пари съответната изтеглена сума се приспада от системата на MasterCard, но в банката пристига след около 5 дни.

Написа Стефан на 11-Sep-2008 21:52


Георги, аз съм доволен от Алианц. Освен авторизационния център, имат и едно от най-добре направените електронни банкирания.

Написа пейо (www) на 12-Sep-2008 03:41


Ползвам ПИБ - имам дебитна и кредитна карта към тях. Преди мисля около година, и техните дебитни бяха както описваш - заключени за Борика така че не можеш да оперираш с тяхната като с банкова сметка. Тя си беше картова сметка и се ползваше само през ПОС терминал. Или можеше да кажеш каква сума да е заключена за Борика, сумата над нея ще е достъпна и като от обикновена сметка. Обаче до колкото знам и те се отделиха от Борика. От тогава вече сметката си е обикновена разплащателна сметка. Ако платя нещо през иПей или изтегля от банкомат, сумата за транзакцията става "замразена" и до няколко дни се изчиства. Преводи м/у мои сметки в банката са ми безплатни (ползвам ел. банкиране), към други банки май е 0.80 лв през ел. клона, 0.30 лв до чужди сметки в същата банка.

Единственото неудобство е, че вече през ePay не можеш да си провериш наличността. Но като имам електронно банкиране това не ме притеснява.

Написа Ирина Марудина (www) на 12-Sep-2008 06:34


От ПИБ гледам да стоя възможно най-далече. За мен са мутренска банка без никакъв подход към бизнес клиентите им. Е да, имат удобни офиси, но като такси и екстри, които предлагат са много, много зле.

Написа Георги Чорбаджийски (www) на 12-Sep-2008 06:42


Аз мислех, че тук обсъждаме не бизнес, а частен клиент. Наистина към бизнес клиентите не знам как са, но като частен клиент се чувствам достатъчно улеснена и глезена ;)

Написа Ирина Марудина (www) на 12-Sep-2008 06:54


Така е, защото утрепват бизнеса с такси :)

Написа Георги Чорбаджийски (www) на 12-Sep-2008 07:11


Да кажа само, че с новите дебитни карти на Пощенска работата се подобрява. Парите не са блокирани защото не минава през Борика и можеш да се разполагаш с тях както искаш през електронното банкиране, няма проблем да ги ползваш в E-pay. А и тъй като са Visa Electron стават и за навън без проблеми. Скоро ще има и всички кредитни карти отбелязани в електронното банкиране, така че всичко ще е както трябва

Написа Росен на 12-Sep-2008 07:32


За това ли става въпрос [1]? Не виждам каква е разликата от настоящата ми комбинация от истинска кредитна карта и дебитната. Даже това електронче изглежда голямо дърво с този лихвен процент и таксите, които събират.

[1] http://tinyurl.com/4nfssv

Написа Георги Чорбаджийски (www) на 12-Sep-2008 08:13


@Ирина Марудина: на ПИБ електронното банкиране е пълна боза. Преди беше маалко по-добре, но откакто го смениха за скъп софтуер, е хипер-зле. Особено под FF изглежда отвратително, и се държи така, 3 пъти ме питат разни фреймове за сертификати.

И като цяло не става за нищо друго освен за гледане на колко наличност имаш.

@Георги Чорбаджийски: Съгласен съм, че ПИБ към бизнес клиенти са много зле с отношенията, мой приятел се отказа от тях след голяма одисея с превеждане на пари, едните ги пратили другите задържали, никой не знае къде са, после ги върнали, абе ужас. Човека си чака парите, от тук казват "Изпратени са, ама там ги няма" и такива неща ... и това е само леката версия :) пълната не е за разправяне.

Написа Красимир Казаков на 12-Sep-2008 09:06


Струва ми се, че такста на ePay вече е друга - https://www.epay.bg/?action=wikibox&wpage=pay_epaybg_bg, С карта Visa/Visa Electron/MasterCard, издадена от българска банка - 0.65 % от сумата.

Написа iassen на 12-Sep-2008 10:03


ОББ, колкото и да е зле, отговаря на повечето условия. Най-големия кусур е, че не работят с e-pay.
Електронното им банкиране е ОК, от както го ползвам (преводи и транзакции се правят само с електронен подпис) не съм ходил до банката - т.е. т.5 е покрита. Имам и кредитна карта към тях - удобно е, че си теглят минималната месечна вноска директно от разплащателната сметка, т.е. изпълнява и т.1 и т.3. За точка 3 аз лично ползвам и paypal. т.4 е чрез електронното банкиране. т.6 се смята по подразбиране за възможна.
Допълнителен техен плюс в мойте очи е и пращането на sms при транзакция, и това че са извън борика.
Кусури - 1) една от малките банки където ако идеш на каса за всичко се попълва бележка (вносна, износна, каквато и да е). Бога ми, човек с висше образование без да гледа примера за попълване ще обърка. 2) не можеш да преведеш пари към кредитната си карта (нямала IBAN, не било сметка като всички останали). 3) същото важи и за спестовните депозити - голям смях. 4) Цифровите подписи които предлагат промоционално към Bankservice не тръгват под Mac OS X 10.4, под Линукс гърмят с последния Firefox.

Написа dilyan на 12-Sep-2008 10:47


@Красимир Казаков,
да, предният софтуер беше по-добър - така е! Но със сегашното банкиране си правя всякакви преводи - включително преводи при поръчка на стоки. Нямам никакви проблеми. Така че не е вярно, че става само за преглед на наличност. Все пак искрено се надявам скоро да оправят няколко досадни бъга (най-вече калпави проверки за валидност на входни данни във формите). А те обещават, че работят по докладваните от клиентите проблеми.

@dilyan,
това, че не работят с ePay за мен например ги прави неизползваеми. Достатъчно сметки плащам по този начин за да жертвам това удобство. Колкото до превод към Visa - а ако не искам да покривам цялата сума този месец какво правим? Аз мога да си превеждам към нея от електронното банкиране без никаква такса като обикновен превод м/у собствени сметки. Същото е и с депозитите.

Написа Ирина Марудина (www) на 12-Sep-2008 11:58


Това което търсиш може да се окаже Транскард - Мастъркард. Можеш да плащаш почти всички сметки без такса. Можеш да не ходиш до банката - аз вече 3 месеца не съм стъпвал там. Месечните погасявания си ги правя в първата бензиностанция на Петрол, която ми се изпречи-а те работят 24 часа в денонощието. От там (от бензиностанцията) можеш и да теглиш пари. Единствено т.2 мисля че е проблемна.

Написа Делян Димитров на 12-Sep-2008 20:57


имам изключително неприятен опит с транскард,
Бях почити забравил за тяхната карта, която бях получил като спам със сметката си от мтел,
активирах я от любопитство и дори я ползвах няколко пъти. След което забравих за нея но те не :)
след година ми начислиха такса поддръжка, която не съм си я платил. Предполагам, че по някаква
причина не съм им получил известието - което евентуално са ми пратили по пощата. Както и да е,
разбрах за тази такса, след като бяха акумулирали още две напомнителни!?!? такси за всеки следващ месец.
Както и да е, като разбрах си платих най-съвесто, като им приведох повече пари за всеки случай,
за да не продължават да ми напомнят. Седмица по-късно ми пратиха заплашително писмо, че ако
не им платя шибаните такси ще ми блокират средства и щели да ме съдят става дума за някакви
си 20-30лв които съм имал нещастието да им дължа(които вече не дължах!).
Ясно ми е че са в правото си да съберат някакви такси, но последвалата драматизация ме вбеси.
Принудих се притеснен да хвана едно такси и да си загубя времето да отида до скапаният им офис,
където охраната не ме пускаше половин час, защото някакви рускоговорящи мутри си говореха във
фоайето и не трябваше да ги безпокоя с преминаването си.
Както и да е, закрих си картата а месец по късно получих писмо, че за мое удобство са ми я преиздали
и мога да си я взема от кварталната поща. Повече никога Транскард за мен.

Написа emo на 13-Sep-2008 09:53


Аз пък съм заклет компютърджия,
НО за мен в ТАЗИ ДЪРЖАВА има само 3 вида пари - в кеш, в брой и на ръка.
Никакви банки, никога, при никакви случаи !
С безумните си условия, с мега-гига-хипер "картите" си, в комплект с Борика-морика се оформя една боза, която е по-зле и от тройната коалиция !
Не познавам и ЕДИН човек, който да е доволен от банковите услуги на която и да е банка !
Край на речта ми

Написа Стойчо Динев на 13-Sep-2008 18:00


Борика е само е от страните, ама да ти кажа Банките са си за Е... Имат онлайн интерфейс с БОРИКА, обаче не могат / не знаят / и не знам защо не го имплементират. Много малко са тези, които го ползват.

Повечето блокират сума по карта и с другата част ти дават възможност да оперираш - шит. Такива са примерно ЦКБ и не стига и дивотията, ами се и хвалят с тази си възможност.

Относно кредитни карти и комисионни си напълно прав, търговците се дърпат - скъпо им е, виза и мастеркард пък не отстъпват и от там всичко е в клинч - пак абсурдна ситуация при липса на всякаква пазарна логика.

така, де ако наистина искаш съвет ша ти дам, кое/как е най-изгодно да си направиш с минимални главоблъсканици.

ама айде да пийнем скоро :)

Написа Ники на 14-Sep-2008 15:51


От години съм на системат:
Получаваш си заплатата в една разплащателна сметка (за това и казват разплащателна а не картова).
От там през ел банкирането си погасявам кредитни карти, внасям си колкто ми трябва в дебитни, погасяване на заеми, преводи, гледам свичките наличности и т.н
Работи добре в ПИБ тази схема, като изключим факта колко е грозно новото им ел банкиране, но работи.

Дебитните карти и наличности при превод към тях, както и теглене от картова сметка са в релано време и разрешени, тъй като ПИБ си имат собствен картов център и са извън БОРИКА.

БОРИКА и еПей да го духат.

Написа Зденек на 17-Sep-2008 13:03


Клиент съм на Алианц. Там няма картова, разплащателна или някаква друга сметка. Към всяка разплащателна сметка може да имаш дебитни карти... нямаш блокирани суми.
Харесва ми и интернет банкирането.

Написа Милен на 18-Nov-2008 05:49